Psychoterapia dzieci i młodzieży

Terapia dzieci i młodzieży rozpoczyna się zwykle od konsultacji z rodzicem lub z rodzicami dziecka. Pierwsze spotkanie odbywa się zazwyczaj bez udziału dziecka/nastolatka. Następnym krokiem jest spotkanie z dzieckiem/nastolatkiem (w zależności od wieku – w towarzystwie lub bez rodziców). Celem konsultacji jest zobaczenie trudności lub problemu zarówno z perspektywy rodzica, jak i z perspektywy dziecka.

Podczas pierwszych spotkań wspólnie ustalamy w czym, i ewentualnie jak można pomóc. Czasami wystarczające są pojedyncze konsultacje wychowawcze z rodzicami, czasami zalecane są inne formy pomocy, takie jak: psychoterapia indywidualna, psychoterapia grupowa, terapia rodzinna lub warsztaty dla rodziców.

Spotkania w ramach psychoterapii dzieci i młodzieży odbywają się regularnie raz w tygodniu o stałej porze i trwają 50min.

N pierwsze spotkanie warto zabrać ze sobą dokumentację dziecka (jeżeli rodzic takową posiada), np. opinię ze szkoły lub przedszkola, opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, wyniki badań i/lub konsultacji lekarskich.

Najczęściej konsultowane problemy

  • nasilony stres związany z przedszkolem, ze szkołą,
  • trudności adaptacyjne
  • ADHD
  • trudności okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość
  • nieśmiałość
  • lęk separacyjny,
  • fobie specyficzne
  • depresja
  • obsesyjne myśli i kompulsje
  • zaparcia na tle psychologicznym
  • zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, napadowe objadanie się)
  • moczenie nocne
  • objawy psychosomatyczne (np. bóle bez przyczyn medycznych)
  • tiki
  • trudności z zasypianiem, wybudzaniem, koszmary nocne
  • trudności emocjonalne związanie z rozstaniem rodziców
  • trudności w relacjach z rówieśnikami bądź dorosłymi
  • problemy w radzeniu sobie ze złością i z innymi emocjami
  • zachowania autoagresywne (np. bicie się po głowie, gryzienie dłoni)
  • mutyzm selektywny
  • nasilona masturbacja dziecięca
  • doświadczenie trudnej/traumatycznej sytuacji: alkoholizm w rodzinie, konflikt w rodzinie, choroba psychiczna rodzica, śmierć bliskiej osoby, przemoc w rodzinie, przemoc rówieśnicza
  • nieumiejętność wyrażania swoich potrzeb, trudności w komunikacji
  • presja i przeciążenie związane z perfekcjonizmem
  • trudności emocjonalne i społeczno-komunikacyjne związane z Zespołem Aspergera
  • nasilony bunt i negatywizm, zachowania opozycyjno-buntownicze
  • trudności wychowawcze rodziców
  • trudności w nawiązaniu porozumienia rodzice-dziecko, zaburzenia więzi
  • samookaleczenia i/lub próby samobójcze

Terapia dzieci i młodzieży prowadzona jest w podejściu poznawczo-behawioralnym (CBT). W zależności od wieku i potrzeb pacjenta do pracy włączane są elementy między innymi: Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) oraz Terapii Dialektyczno-Behawioralnej (DBT).